Duża część właścicieli firm nie ma predyspozycji do planowania marketingowego. Wynika to z faktu, że założyli je, ponieważ byli świetnymi specjalistami w swojej dziedzinie. Niestety bycie mistrzem obszarowym nie jest tożsame z posiadaniem wiedzy i doświadczenia wymaganego do skutecznego planowania marketingowego. Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się czym jest planowanie marketingowe i dlaczego jest tak istotne.
Czym właściwie jest planowanie marketingowe? Planowanie marketingowe jest procesem zmierzającym do ustalenia celów marketingowych i sformułowania planów ich osiągniecia.
Planowanie marketingowe jest istotne. Dlaczego?
Dzięki analizie bilansu kosztów i potencjalnych zysków, ryzyka, oraz analizie działań, które prowadzone były wcześniej jak i działań naszej konkurencji, jesteśmy w stanie uniknąć zbędnych i błędnych działań, oraz oszacować, czy wybrane przez nas metody dotarcia do klienta są odpowiednie
W czasie realizacji procesu planowania marketingowego bardzo ważnym krokiem jest analiza zachowań stałych klientów, którzy już korzystali z naszych usług lub produktów. Będzie to łatwe do wykonania, jeżeli nasza firma posiada system CRM, gdzie w sposób automatyczny zapisywane są dane niezbędne na etapie planowania marketingowego. Bezproblemowy dostęp do tych informacji umożliwia ich późniejszą analizę. Jeśli chodzi zaś o analizę działań naszej konkurencji – należy dokonać szczegółowego researchu.
Dla niedoświadczonych przedsiębiorców planowanie marketingowe może być wyjątkowo trudne i niezrozumiałe. Polecamy więc zastanowić się czy zatrudnienie zewnętrznej firmy lub freelancera z doświadczeniem nie byłoby lepszym wyjściem. Jeżeli jednak firmie zależy na tym, aby proces odbywał się wewnętrznie, polecamy zatrudnienie doświadczonej osoby.