Dobre logo to znak rozpoznawczy marki lub firmy. Jeśli potrafisz przywołać w pamięci choć 5 dowolnych znaków graficznych tego typu, to znaczy, że są one przykładem dobrego logo. Co wyróżnia takie projekty i jak przebiega proces powstawania dobrego logo?
Od analizy do grafiki, czyli od czego zacząć projektowanie dobrego logo
Wbrew pozorom proces projektowania dobrego logo wcale nie zaczyna się od szkicowania na kartce papieru czy uruchomienia programu graficznego na komputerze. Pierwszym krokiem jest analiza grupy docelowej i jasne sformułowanie zadań, które logo ma odgrywać w komunikacji Twojego biznesu z rynkiem.
Gdy mowa o opisaniu grupy docelowej, czyli Twoich potencjalnych klientów, należy skupić się przede wszystkim na określeniu danych demograficznych, takich jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. Poza tym istotne są też wyznawane przez klientów wartości i ich zainteresowania. Dokładne poznanie grupy docelowej sprawi, że łatwiej będzie Ci trafić swoimi produktami i/lub usługami w potrzeby klientów.
Co do zadań, które chcesz postawić przed logo, musisz jasno określić cele wizerunkowe Twojego biznesu, które ma wspierać. Bardzo ważne jest też to, jakie fragmenty logo potencjalni klienci powinni Twoim zdaniem zauważyć i zapamiętać. Liczą się również skojarzenia, które logo ma wywoływać, bo te najczęściej grupa docelowa połączy z osobowością marki, co z kolei może przełożyć się nie tylko na rozpoznawalność Twojego biznesu, lecz także na zyski.
W drodze do dobrego logo, czyli szukanie inspiracji i tworzenie pierwszych szkiców
Kolejny etap to pierwsze prace nad wyglądem dobrego logo. Inspiracje warto czerpać z wielu różnych źródeł. Możesz poszukać najciekawszych lub najpopularniejszych w Polsce albo na świecie znaków marek i firm z różnych branż, ale potraktować je wyłącznie jak natchnienie. Prawdziwą kopalnią pomysłów są także portale społecznościowe i służące do publikowania portfolio grafików, ilustratorów czy UI designerów – mowa między innymi o Dribbble, Behance i Pinterest.
Niezwykle ważne jest, aby nie kopiować pomysłów, ale określić styl logo i zebrać w jednym miejscu najciekawsze pomysły. Posłużyć może do tego tzw. moodboard (rodzaj kolażu) w wersji rzeczywistej lub online. Popularne narzędzia internetowe do tworzenia moodboardów to na przykład Miro i Canva.
Ostatecznym krokiem jest wybór kolorów, których znaczenie oddaje osobowość marki. Ważny jest także font, maksymalnie dwa fonty użyte w dobrym logo. Fonty powinny być dobrze widoczne i na dużym billboardzie, i na małej ulotce. Muszą być też wyraźne na ekranach i niewielkich gadżetach firmowych – liczy się i krój liter, i zachowanie odpowiedniego kontrastu pomiędzy literami a tłem.
Ten etap wieńczy najczęściej szkicowanie pierwszych pomysłów dobrego logo.
Tworzenie dobrego logo i przygotowanie księgi znaku
Dalszy etap prac nad logo to jego zaprojektowanie w odpowiednim programie graficznym i zapisanie plików w różnych formatach, tak aby dobre logo można było wyświetlać na ekranach i drukować. Dobre logo musi charakteryzować się oryginalnością i uniwersalnością. Powinno odróżniać się wyraźnie od znaków konkurujących firm i marek, a jednocześnie cechować się ponadczasowym wzornictwem, a nie czerpać z chwilowej mody w projektowaniu graficznym.
Dobre logo musi być również proste i przemyślane, tak aby było charakterystyczne i łatwe do zapamiętania, a jednocześnie harmonijne i spójne. Ważny jest również brak dosłowności – każde logo występuje w jakimś otoczeniu wskazującym na branżę i ofertę firmy czy marki, dlatego nie ma potrzeby umieszczania np. mebla w logo firmy meblarskiej, choć niektóre sklepy z tej branży prowadzą taką praktykę (porównaj logo IKEA i Agata Meble). Wszystkie informacje na temat logo i tego, w jaki sposób go wykorzystywać, opisuje się w księdze znaku.
Proces powstawania dobrego logo to żmudna praca analityczna, koncepcyjna i projektowa. Jeśli chcesz, aby symbol graficzny łatwo zapadał w pamięć i wyróżniał się na tle logo konkurencji, zaprojektowanie logo zleć profesjonalistom.