Na czym polega skuteczna obsługa public relations?

Dla wszelkiego rodzaju firm najważniejszą kwestią jest przynoszenie dochodu. Mawia się, że biznes, który nie zarabia to nie biznes. Ale w dzisiejszych czasach nie wystarczy jedynie produkować i sprzedawać lub oferować dane usługi. Obecnie nie sprawdzą się już starodawne metody i otwarte namawianie klientów. Współczesny konsument jest bardziej świadomy swoich potrzeb i lepiej zorientowany w rynku, a ponadto chce znać firmy, z których usług może skorzystać oraz weryfikuje opinie i wiarygodność firmy, najczęściej w Internecie. Jak więc zachęcić klientów do zakupów czy korzystania z naszych usług? Tutaj z pomocą PR, którego rola w dobie Internetu zyskała na jeszcze większym znaczeniu.

Public relations w budowaniu sukcesu firmy

Dział public relations zajmuje się przede wszystkim promocją wizerunku danego przedsiębiorstwa czy produktu, która w dużej mierze opiera się na nawiązaniu i utrzymaniu kontaktu z odbiorcami oraz dbaniu o dobre relacje z mediami. Tego rodzaju działania przybliżają markę do potencjalnych konsumentów, budują autorytet i rzetelność firmy, tworzą społeczności zorientowane wokół danej marki i budują zaufanie społeczne. A to w konsekwencji zwiększa rozpoznawalność marki, jej przychody i status na rynku.

Kompleksowość działań marketingowych

Obsługa public relations w dobie rzeczywistości internetowej wyraźnie zyskała na znaczeniu i nie ogranicza się jedynie do rozsyłania informacji prasowych. Dynamiczny postęp technologiczny sprawił, że w zakresie działań PR trzeba było uwzględnić także działania służące pozyskaniu ruchu z wyszukiwarek (optymalizacja do celów SEO oraz kampanie SEM), prowadzeniu profilu firmy na wielu portalach społecznościowych (np. na Facebooku czy Instagramie) czy na przykład tworzeniu grafiki brandowej albo projektu strony internetowej w oparciu o zasady UX (doświadczenie użytkownika).

Obsługa public relations – jak wygląda w praktyce?

Profesjonalne agencje PR, takie jak np. Consulting’n more z Warszawy, zwykle rozpoczynają współpracę z firmami od audytów PR pod kątem dostosowanym do klienta. Inaczej będzie wyglądał audyt wizerunkowy małej lokalnej firmy, a zupełnie inaczej wielkiej korporacji czy audyt w przestrzeni wirtualnej. Wiele zależy od celów, na które jesteśmy nastawieni. To właśnie obrane cele oraz rynek, w którym działa dana firma warunkują zakres działań z dziedziny Public Relations. Dbanie o wizerunek marki, której targetem są klienci prywatni znacząco odbiega od PR-u firmy działającej w sektorze B2B. Co więcej, kwestie takie jak content marketing czy obecność w social media obecnie obejmują tak wiele różnych aspektów i działań, wychodząc znacząco poza ramy klasycznego Public Relations, że wymagają osobnego audytu i dodatkowego planu.

Nowoczesny PR to szereg niezwykle złożonych kwestii, które należy uwzględnić budując wizerunek firmy. Dobra obsługa PR pozwoli nie tylko zbudować mocną i rozpoznawalną markę, ale również, jako działanie długofalowe, przyniesie realizację uprzednio założonych sobie celów owocując wyraźnie zwiększoną liczbą zarówno nowych, jak i wiernych klientów firmy.