Co to jest webinar? Czy warto w nim uczestniczyć?

Żyjemy w czasach cyfrowej rewolucji. Nowe informacje są nam nieustannie dostarczane w Internecie – bardzo często w czasie rzeczywistym. Istotne jest zatem aby czerpać z wysokiej jakości wiedzy i przykładać wagę do jej źródeł. Takie zmieniające się podejście do informacji sprawia, że coraz większą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju webinary prowadzone przez specjalistów. W artykule przedstawiamy definicję webinaru, wskazujemy możliwości jego wykorzystania, a także podpowiadamy dlaczego warto uczestniczyć w webinarach.

Webinar – co to pojęcie oznacza?

Webinar to rodzaj internetowego szkolenia (seminarium) wykorzystującego transmisję audio-wideo w czasie rzeczywistym. Jest to zatem element video learningu i aktualnie jeden z popularniejszych formatów szkoleniowych. Nic dziwnego, bowiem podstawową zaletą tego formatu jest jego interaktywność – uczestnicy webinaru mają możliwość dyskutowania, wysyłania i odbierania informacji na żywo (real-time) bez konieczności przebywania w tym samym miejscu.

Webinar może być darmowy (uczestnictwo w darmowych webinarach często wiąże się jednak z koniecznością dokonania rejestracji i podania swojego adresu e-mail, który następnie zostanie dopisany do bazy mailingowej organizatora) lub płatny. Webinar często określany jest również mianem szkolenia online, transmisji online, konferencji internetowej czy e-szkoleniem.

Czego mogą dotyczyć webinary?

Webinar to świetne narzędzie e-learningowe, ponieważ może przyjąć formę zarówno pokazu slajdów jak i wideo na żywo. Nic nie stoi na przeszkodzie aby podczas transmisji prowadzący korzystał z takich pomocy jak white board czy flip chart do prezentacji przygotowanych przez siebie wykresów i notatek.

Ten format można z powodzeniem wykorzystywać do prowadzenia lekcji online przez nauczycieli i korepetytorów, wykładów dla studentów czy szkoleń pracowniczych. Webinary wykorzystywane są również przy organizowaniu międzynarodowych konferencji naukowych a nawet do zdalnej obrony pracy magisterskiej.

Wiele firm korzysta z webinarów by dzielić się swoją wiedzą, nawiązywać relacje z klientami oraz budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Prowadzenie seminarium online daje im również okazję do dokładnego zaprezentowania swojego produktu szerokiemu gronu odbiorców, pozyskania nowych leadów oraz rozbudowy bazy mailingowej. Jak widać, webinary są zatem chętnie wykorzystywane zarówno w edukacji jak i biznesie.

Dlaczego warto uczestniczyć w webinarach?

Webinary to źródło wiedzy – często wiedzy specjalistycznej i wysokiej jakości. Dzieje się tak, gdyż organizatorzy szkoleń online są świadomi potencjału i popularności tego formatu. Zależy im na zaprezentowaniu się w roli eksperta i znawcy danego zagadnienia. Webinary o wysokiej zawartości merytorycznej cieszą się większym zainteresowaniem i przyciągają szersze grono odbiorców.

Korzyści z webinarów są obopólne – organizator zwiększa swoją rozpoznawalność i buduje swoją pozycję eksperta a odbiorcy mają dostęp do wysokiej jakości informacji, i to bez konieczności wychodzenia z domu. Webinary pozwalają oszczędzać czas i pieniądze, które w przypadku szkoleń stacjonarnych przeznaczane są na dojazdy czy wynajem sali szkoleniowej.

Do prowadzenia szkolenia online często wystarczy komputer z dostępem do Internetu, karta dźwiękowa, głośniki i mikrofon. Jeśli jednak na poważnie myślimy o prowadzeniu webinarów to warto skorzystać z dedykowanych narzędzi do webinarów, takich jak Click Meeting, Google Hangouts Meet czy Zoom.

Wiele z nich pozwala m.in. na prowadzenie płatnych webinarów, zapewnia możliwość stworzenia formularza zapisu na webinar, współdzielenie ekranu czy przejęcie kontroli nad ekranem przez uczestników a także wgrywanie różnych plików multimedialnych (np. broszur informacyjnych czy materiałów dydaktycznych dla uczestników). Dużą popularnością cieszą się testy i ankiety dla użytkowników oraz czat, umożliwiający zadawanie organizatorowi w czasie rzeczywistym pytań dotyczących wykładanego materiału.

Gdzie szukać ciekawych webinarów?

W Internecie funkcjonują specjalne strony poświęcone nadchodzącym webinarom. W Polsce jednym z popularnniejszych serwisów tego typu jest Blabber. Serwisy te prowadzą kalendarz webinarów, co jest niezwykle pomocne dla osób, które szukają informacji o najbliższych szkoleniach i seminariach.

Twórcy webinarów, chcąc wypromować organizowane przez siebie wydarzenia, przesyłają informacje o planowanych przez siebie transmisjach a osoby zarządzające kalendarzem dodają następnie te informacje do swojego zestawienia. Dzięki kalendarzom webinarów zainteresowane osoby mogą w łatwy sposób znaleźć interesujące je szkolenia z danej kategorii tematycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *