Punkty handlowe wciąż poszukują różnego rodzaju sposób na to, aby przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupów. Jednym z takich sposobów jest wykorzystanie tzw. materiałów POS. Są to różnego rodzaju materiały reklamowe, które kierowane są wprost do klientów sklepów. Ich zadaniem jest zachęcenie klientów do zakupów, a tym samym wzrost sprzedaży.
Rodzaje materiałów POS
Przede wszystkim wiedzieć trzeba, iż wyróżnić można wiele rodzajów materiałów POS. Podzielić można je m.in. pod kątem ustawienia w sklepie. Pierwszym rodzaj materiałów POS to materiały, które ustawiane są na ladzie lub w jej pobliżu. Wśród nich zaliczyć można specjalny stojak, w którym znajdują się różnego rodzaju materiały reklamowe informujące klientów o promocjach bądź przecenach. Innym rodzajem materiału POS, który wykorzystywany jest przy ladzie jest tzw. bindownica. Jest to nic innego jak szklana podstawka, na którą wydawana jest reszta. W jej wnętrzu można umieścić reklamę, z którą klient będzie miał zawsze kontakt zabierając swoją resztę. Oprócz materiałów przeznaczonych na ladę, wyróżnić można także materiały POS przeznaczone do umieszczenia półkach. Wśród tych materiałów najczęściej wykorzystuje się wobbler, stopper oraz topper. Poza tym bardzo popularne są materiały przeznaczone do ustawienia na podłodze. Może być to potykacz lub roll-up. Często wykorzystuje się także reklamę, która jest po prostu namalowana na podłodze w sklepie.
Zalety materiałów POS
Wszelkie badania preferencji klientów pokazują, że aż 2/3 decyzji zakupowych podejmowanych jest przez klientów w sklepie. Często po prostu pod wpływem impulsu. Wpływ mają na to własnie m.in. skutecznie wykorzystane materiały POS. Szerokie możliwości reklamowe dają szansę na dostosowanie przekazu marketingowego na wiele sposób. Dzięki temu ze swoim przekazem można trafić niemal do każdego klienta.
Błędy przy stosowaniu POS
Trzeba jednak być ostrożnym w zakresie wykorzystywania materiałów POS. Innymi słowy, nie można z tego typu przekazami reklamowym zbytnio przesadzić. W takim przypadku efekt może być wręcz odwrotny. Dla klientów może być po prostu to wszystko nieczytelne. Dlatego wielu właścicieli punktów handlowych korzysta w tym zakresie z usług profesjonalnych firm merchandisingowych. Dzięki temu mają pewność, że wybrany rodzaj oraz ulokowanie materiałów reklamowych przyniesie zamierzony skutek. Dziś trudno jest sobie wyobrazić działanie punktu handlowego przez profesjonalnych działań merchandisingowych oraz bez wykorzystywania materiałów POS.